Tittar lite nervöst ner i golvet och ber om att han ska inse att det är ”jag”.
Jag har suttit med många ledare/företag i olika samtal. Ibland blir det så pinsamt.
Summerat och insett att vi är MÅNGA ,väldigt MÅNGA som just brister och brustit i tänket runt möten.
Speciellt de första åren. Och ja, de första åren. Förstå, åren? Hur många möten har inte blivit till timmar, som totalt blir till veckor och inte leder till annat än till trevliga möten?
Vi är färska, vill så mycket. Någon vill ha ett möte, vi jublar. Springer hem, lyckliga, firar, YES, hen vill ha ett möte. Vi bjuder på lunchen för att visa tacksamhet och tror att det är där vi gör affären. Asså fatta. Hen vill träffa mig. Ja, lyckan är enorm. Det leder inte till affär denna gång. Men det leder till relationer. Och vilken företagare behöver inte relationer?För varma samtal är så mycket bättre än kalla samtal. Så vi gör om det om och om igen. Relationer som leder till rekommendationer är bra! Men hur bra? Hur mäter du det? Misstänkte det, du tänker nu, vadå mäter?
Vad betyder ” mötet” för den andra?
Jag kan ärligt erkänna. Jag sprang på allt och alla möten. Spred min energi, kunskap,kompetens och yrkesstolthet.Lyckan var enorm. Jag möttes upp av så många förebilder. Drivna entreprenörer tjänstemän politiker kända som okända.
Många fick upp ögonen på /om mig. Många ville stå mig nära. Inbjudningar kom i tid och otid. Åter igen smicker och tacksamhet. Att jag redan då, precis som nu, behövde klona mig, är väl lindrigt sagt.
Visst möten kan leda till synlig framgång, men leder det till kunder?
Både ja och nej. Ofta beror det på vilken relation ni står i.Men jag kände väl att affärsrelationerna behövde en granskning och jag lika så, vad är viktigt och vad vill jag ha ut av dessa möten?
Så jag beslutade mig att se över vissa förändringar.Men först göra en mätning. En mätning på fakta. Vart kommer kunden ifrån? 10 rätt knepiga frågor som gjorde att våra befintliga kunder fick tänka några extra vändor innan svaret kom. Jag blev chockad över enkätsvaren, men ändå fick min magkänsla rätt och jag förstod att jag är på rätt spår.
Det måste till en förändring –
Vad passar mig bäst, för att ta hand om den befintliga kunden?
Nedan ser ni att Enbart 7 % av kundavtal kom via oförberedda möten, roliga mingel och trevliga luncher.
46 % av kunderna fick kännedom om oss via grannar som anlitade oss.
30 % av kunderna fick kännedom via anställd om att anlita oss.
17 % Minns inte exakt hur eller annan väg.
7 % kundavtal via överdrivna möten/mingel / event.
Sagt och gjort. Numera välkomnar jag möten till mitt kontor. Avsatt tid. 15 min kvar, då får jag ett meddelande på mobilen, för att veta att det är dags att sammanställa och se över hur vi går vidare. Exakt tid, bryt. Respekt mot mig och andre part.
Blandar aldrig möten och nöjen. Oavsett vad, vart eller hur.
Blir min kund en vän, kliver jag av som förste kontaktperson och personalen tar över.
Idag är jag betydligt mer förberedd. Känner in och läser på, kan detta möte vara aktuellt i tiden, samt vem är personen och företaget? Om du inte själv kan din verksamhet, vem ska du fråga då?
Tre snabba!
- Sätt din företagskultur – Som ledare avspeglas du direkt. Är du glad, idérik och sprider energi? Var så säker på att dina medarbetare blir och gör detsamma.
- Delegera – Ett av det som många företagare har svårast med. Vi räcker inte till, men vågar inte släppa kontrollen. Att delegera utan att i tid och otid kontrollera kan vara svårt. Men att delegera innebär inte nödvändigtvis att vi ska släppa kotrollen. Ansvaret kvarstår alltid på ledaren. Du som ledaren behöver bra och trygg medarbetar stab, så delegera och ge tid för människan/or att växa med i företagets utveckling och kultur.
- Håll dörren öppen- Numera inser och anser jag att ”hålla dörren öppen” är A-O i mitt företag.Att vara tydlig i sina mål, visioner och kommande projekt. Inte bara säga att det är så, utan att leva efter det.
En mix av humor, allvar och drivkraft / Kramar Minette